Thursday, November 5, 2009

MS Office Word 2007: Tandatangan Digital (Digital Signature) Dalam Dokumen

Berikut adalah langkah-langkah untuk mengaplikasi tandatangan digital (digital signature) dalam dokumen yang boleh digunakan dalam tugasan (rasmi) dengan menggunakan Microsoft Office Word 2007.

Cara memasukkan tandatangan digital
1. Buka MS Office Word 2007.
2. Klik tab Insert pada ribbon.
3. Klik Signature Line dalam Text group dan pilih Microsoft Office Signature Line...

4. Windows pop-up akan terpapar, klik OK.

5. Masukkan maklumat dalam Signature Setup dan klik OK.

6. Save dokumen berkenaan.


Cara menggunakan tandatangan digital
1. Klik kanan pada tandatangan digital, pilih Sign.

2. Windows pop-up akan terpapar, klik OK.
3. Pilih imej (tandatangan yang diimbas) dan klik Sign.


Setelah ditandatangan, dokumen berkenaan tidak boleh disunting kecuali tandatangan tersebut dibuang.

Tuesday, November 3, 2009

TrendMicro Officescan Client Quarantine

Sekiranya TrendMicro Officescan Client telah mengesan fail-fail yang disyaki sebagai malware, fail tersebut akan diklasifikasikan sebagai suspicious malware khususnya bagi PC yang tidak mengemaskini virus pattern. Secara manual, suspected file tersebut boleh disemak kesahihannya (sama ada malware atau tidak) dengan mengakses path program TrendMicro.



Misalnya melalui path berikut:
C:\Program Files\Trend Micro\OfficeScan Client\SUSPECT

Fail yang disyaki akan disimpan dalam folder SUSPECT dan boleh dipadam (deleted). Maka, tiada lagi rekod kuarantin yang dikesan oleh konsol TrendMicro Officescan Client setelah dipadam.

Sunday, November 1, 2009

Menyelenggara Microsoft Office Outlook

Setiap hari anda pasti menerima dan menghantar emel serta kadangkala berserta dengan attachment. Lama kelamaan, ruang storan anda akan penuh dan server tidak lagi dapat menampung pertambahan fail-fail yang berkaitan dengan emel tersebut. Akhirnya, anda tidak lagi dapat menerima dan menghantar emel.

Namun begitu, perkara tersebut dapat diatasi sekiranya langkah-langkah penyenggaraan yang mudah dapat diambil, antaranya:

1. Lihat ruang storan yang digunakan.
- Right click folder yang berkenaan pada menu MS Outlook, klik properties.
- Tetingkap baru dipaparkan, sila lihat pada General tab.
-
Klik Folder size ... sebelah kiri bahagian bawah.
- Saiz folder dan sub-folder akan dipaparkan.

2. Muat turun dan simpan attachment.
-
Buka emel yang diterima bersama attachment.
- Right click attachment
dan klik Save as ..
-
Simpan fail attachment dalam PC anda.
- Delete emel tersebut supaya ruang storan dapat dijimatkan.

3. Clear out the Deleted Item folder dan Sent Item folder.
- Right click
folder-folder berkenaan, klik Empty ....

4. Turn on ciri AutoArchive
- Klik Tools pada toolbar atas MS Outlook, klik Options.
- Tetingkap baru dipaparkan, klik tab Other.
- Klik AutoArchive… untuk paparan konfigurasi.
- Klik check box "AutoArchive every…" dan masukkan bilangan hari yang anda kehendaki di antaranya untuk proses archive.

Fail archive akan disimpan dalam format .PST dan boleh dibuka dengan menggunakan MS Outlook secara offline.

Ingin Tahu IP PC Anda?


Untuk mengetahui alamat IP (IP address) PC anda, sila laksanakan langkah berikut:

1. Klik Start.
2. Klik Run..
3. Taip cmd dalam ruangan open dan klik OK.
4. Skrin Command Prompt dipaparkan, sila taip ipconfig dan tekan kekunci Enter.
5. Maklumat alamat IP akan dipaparkan. Untuk lebih perincian, sila taip ipconfig /all dan tekan kekunci Enter.

Fungsi Out of Office Assistant Dalam MS Outlook


Sekiranya anda berada di luar pejabat (outstation), penggunaan fungsi Out of Office Assistant dalam Microsoft Office Outlook dapat membantu untuk memaklumkan ketiadaan anda secara automatik apabila emel dihantar kepada anda dengan melakukan kaedah berikut:

1. Buka MS Outlook 2007.
2. Klik Tools di toolbar bahagian atas.
3. Pilih Out of Office Assistant.
4. Pilih Send Out of Office auto-replies.
5. Masukkan tarikh, masa (ketiadaan anda di pejabat) dan pesanan.
6. Lakukan perkara yang sama dalam tab Outside My Organization, tick Auto-reply to people outside my organization dan pilih Anyone outside my organization.
7. Klik OK.
8. Lakukan pengujian dengan menghantar emel kepada diri anda sendiri.
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.